|
Projekt „Rozmawiaj, tańcz, myśl - realizuj się!”
W dniach 22-28 sierpnia 2012 roku Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 w Chojnie realizował projekt pt. „Rozmawiaj, tańcz, myśl – realizuj się!”, finansowany z programu „Młodzież w działaniu” oraz koordynowany przez szkolny Klub Europejski Douzelage. Gościliśmy młodzież z Rumunii i Węgier wraz z opiekunami, którzy to byli partnerami naszego projektu.
Głównym celem projektu była integracja młodzieży, a także społeczności lokalnych, przez wykorzystanie aktywności fizycznej i propagowanie zdrowego trybu życia. Działania realizowane w związku z tym były następujące:
Nasz dzień standardowo zaczynał się o godzinie 8, od porannych ćwiczeń. Prowadziły je kolejno osoby z poszczególnych państw. Wprawiały nas one w dobre samopoczucie i pobudzały do dalszych zajęć. Zaraz po śniadaniu zaczynaliśmy realizować kolejne punkty dziennego planu. Zorganizowane były wyjazdy do okolicznych wsi, gdzie zapraszaliśmy mieszkańców do brania udziału w projekcie. W Krzymowie odbywały się zajęcia nordic-walking. Niektórzy trzymali kijki w swoich dłoniach po raz pierwszy, jednak krótki instruktaż – i byli gotowi do drogi, która prowadziła przez las, znajdujący się niedaleko wsi. W Brwicach natomiast odbyła się zabawa biegowa, a później ognisko i piknik nad jeziorem.
Mimo, że pogoda nie zawsze dopisywała, nie traciliśmy chęci do uczestniczenia w biegach czy przygotowanych zabawach. W Mętnie uprawialiśmy jogging wraz z innymi uczniami naszej szkoły tam mieszkającymi. Mieszkańcy wiosek chętnie przyłączali się do naszych działań.
Odbyliśmy także dwudniowe warsztaty taneczne, podczas których poznaliśmy techniki tańców ludowych pochodzących z Węgier i Rumunii. Młodzież mogła spróbować swoich sił tańcząc zumbę (fitness z elementami tańca) pod okiem instruktora - uczennicy naszej szkoły Ady Litry. Ten jeszcze nierozpowszechniony rodzaj tańca zainteresował naszych gości i dostarczył nam dużo pozytywnej energii, podobnie jak warsztaty technik relaksacyjnych w formie jogi, które pomogły nam odpocząć fizycznie i psychicznie. Owocem naszej wspólnej pracy podczas warsztatów tanecznych był pokaz tańców partnerów podczas „Dni Integracji”, odbywających się w tym czasie w naszym mieście. Wszyscy cieszyli się ze wspólnego występu i wzmocniło to nasze więzi w grupie.
Podczas jednego popołudnia wybraliśmy się na zwiedzanie Chojny w ramach joggingu. Wszyscy mieliśmy na sobie czerwone koszulki z tytułem projektu, co wzbudziło zainteresowanie wśród osób, które nas widziały.
Oprócz biegów i tańca uczestniczyliśmy również w przeróżnych zabawach. Przed przyjazdem do Polski nasi zagraniczni koledzy i koleżanki z Węgier i Rumunii zebrali informacje na temat popularnych dawniej gier i spisali ich zasady. Dzięki temu mogliśmy poznać wiele ciekawych, zapomnianych już rodzajów zabaw.
Rozegrano turniej gry w boulles, a zwycięzca w ramach nagrody otrzymał zestaw kul, które potrzebne są do tej gry.
Aby porównać styl życia mieszkańców, w każdym z miast partnerskich przeprowadzono ankietę dla dorosłych i nastolatków. Jej wyniki szczegółowo omawialiśmy podczas debaty w czasie wizyty w Chojnie. Mieliśmy również okazję do dyskusji na temat propagowania różnych dyscyplin sportowych z ludźmi, którzy prowadzą kluby piłkarskie, bokserskie czy też tworzą możliwości dla mieszkańców aktywnego spędzania czasu. Poznaliśmy także działania jakie prowadzi się na Węgrzech i Rumunii by zachęcić ludzi do uprawiania sportu.
W związku z tym, że jedzenie jest nieodłącznym elementem zdrowego trybu życia, w jednej z naszych szkolnych pracowni gastronomicznych odbyły się warsztaty kulinarne, które składały się z dwóch części. Pierwszą z nich stanowiło przygotowanie przepisu na tradycyjne danie z każdego kraju, a następnie wprowadzenie zmian, które uczyniłyby go zdrowszym i mniej kalorycznym. Drugą częścią było gotowanie, do którego uczestnicy zabrali się z wielkim zapałem. Przygotowana kolacja była jednym z ostatnich wspólnie spędzonych chwil, więc potraktowaliśmy ją uroczyście. Serwowane były m.in. polskie gołąbki i schabowy, rumuńskie naleśniki, węgierski gulasz i leczo.
Ostatnim działaniem naszego projektu było stworzenie newslettera, który zawierał informacje o dokonanych przez nas przedsięwzięciach w ramach projektu i wydany był w trzech językach: polskim, węgierskim i rumuńskim. Wydrukowaliśmy go i rozdaliśmy wszystkim uczestnikom.
Podczas trwania projektu spędziliśmy razem bardzo dużo czasu, zawarliśmy nowe przyjaźnie, które mamy nadzieję przetrwają, a także świetnie się bawiliśmy podczas organizowanych zajęć. Mieliśmy okazję dowiedzieć się wielu ciekawych rzeczy na temat kultury, zwyczajów panujących w Rumunii i na Węgrzech, pogłębiliśmy naszą wiedzę o zdrowym trybie życia, a nasza aktywność fizyczna w tym czasie była imponująca.
|